Tool 8

Jezelf accepteren

Dit is een oefening waar je even bewust de tijd voor neemt. Bijvoorbeeld ’s ochtends aan het begin van de dag. Of voordat je naar een feest gaat of een drukke supermarkt.

De lichaamsdelen waar je het over hebt raak je ook aan. Let op dat je ook de achterkant van het lijf aanraakt! Je kunt strelen, of een meer kloppende beweging maken. Doe verschillende dingen en merk wat je prettig vindt.

  • Sta stevig op de grond, zak even op en neer door de knieën zodat je echt stevig komt te staan. De rest van het lijf is gewoon rechtop. Haal even goed adem en laat weer los.
  • De voeten staan stevig op de grond ‘bedenk’ dat uit de tenen uitgroeien tot wortels, die helemaal ver in de grond groeien. Ze maken goed contact met de aarde. De wortels geven voeding en water zodat de boom kan groeien.
  • Je enkels en benen zijn de stam. Een hele stevige stam. (Ook de achterkant van de benen horen bij de stam dus ook aanraken!)
  • Net als je heupen en je buik en rug, ook zij horen bij de stevige stam. (Je komt zo ook steeds rechter op te staan. Neem de tijd.)
  • Je armen zijn de takken (raak ze 1 voor 1 aan en strek ze dan beide uit) Mooie stevige takken, met op het eind de blaadjes.
  • Nu staat de boom stevig en stil. Voel hoe stevig je zelf bent. En ook al waait het een beetje, de boom blijft op de zelfde plek staan door de stevige wortels.
  • Het gaat  waaien.  (Je beweegt vingers, handen, armen en misschien zelfs een beetje de stam mee. Van windkracht 1, naar windkracht 5 richting windkracht 12 J en uiteindelijk weer terug in de rust.)
  • Het is nu weer windstil en je staat stil. Stevige bomen ben je he? Je staat nog steeds op je plek!

Het is fijn om de oefening af te sluiten door de handen boven het hoofd naar elkaar toe te brengen. Dan de handen tegen elkaar aan houden terwijl je ze op borsthoogte brengt. Misschien wil je even de ogen sluiten en navoelen.

Dit is de basis. Nu je weet hoe het de bewegingen maakt (aanraken/waaien) ga je in het vervolg dezelfde oefening doen, op de volgende manier; bij het aanraken vertel je tegen jezelf wat je mooi/fijn/bijzonder van jezelf vindt.

Doordat je dit vertelt, tijdens het zacht en liefdevol aanraken ‘hoort’ je lijf het nog beter. Het wordt als het ware helemaal in je lijf gezet.

Herhaal de oefening dagelijks. Zo vaak als je wilt!

Verdiepend

Terwijl je jezelf aanraakt, spreek je hardop woorden en zinnen die fijn en liefdevol zijn over jou.

Bijvoorbeeld; ik ben een prachtig wezen.

Ik ben mooi.

Ik mag er zijn.

Ik ben lief.

Ik doe zo mijn best.

Ik mag fouten maken.

Ik mag ontdekken.

Ik ben gezellig.

Ik ben….