Tool 7

Veilige bedding

Als je jezelf afwijst of delen van jezelf, dan krijg je hierop ook een reactie van je omgeving. Die spiegelt jou hierop.

Je zelf accepteren, en alle delen van jouzelf accepteren, is vaak een proces. Want ook de minder fraaie delen horen er bij. Niemand is perfect.

Vaak vergeet je daarbij ook hoe veel moeite je doet om wel dat mooie, lieve mens te zijn. En wordt je intentie en effort snel uit het raam gegooid, genegeerd of bagatelliseert.

Alles mag er zijn. Alles in jou. Het er laten zijn (je emoties doorvoelen bij tool 6) is hier een belangrijk onderdeel van. Vervolgens is nog bewust de ‘ja’ voor jezelf nodig; ja ik accepteer mezelf.

Uiteindelijk mag het besef komen, dat het ook zo bedoeld is zelfs! Dat jij bedoeld bent zoals je bent!

En delen van jou die je nog niet begreep, werden afgewezen of die jezelf afwees, horen nu eenmaal bij jou!

Zelf de onbegrepen onderdelen.

Zelfs de delen die anderen pijn doen. Je kunt nu eenmaal niet NIET jezelf zijn. Dus het valt jou op dat…. jij legt de verbanden tussen x en y. Jij bent in staat om op te merken dat…

Dat je steeds meer kunt kiezen of je deze opmerkingen wilt delen, dat is een ander verhaal. Maar het is wel onderdeel van jou.

Het thema van deze tool gaat ook over je gewonde innerlijk kind. Iedereen heeft vroeger of later pijn opgelopen. Is ergens niet in gezien, gehoord, voelde zich onbegrepen of afgewezen. Dat is (mini)trauma en is pijn van toen jij jong was.

Deze pijn is vaak weggeduwd, mocht geen aandacht krijgen. Je kunt nu alsnog hier helend bij aanwezig zijn, door je innerlijk kind op schoot te nemen. En nu alsnog te luisteren, het te zien. Dan kunnen die onderdelen weer her-inneren.

Alles wat dat vraagt is een moment helemaal voor jou. Dat je met jou aandacht gaat zitten en door intentie je innerlijk gewonde kind op schoot neemt. Of hiermee gaat schrijven. Net als dat je een echt kind op schoot zou trekken om te troosten. Wees aanwezig. Je hoeft niets op te lossen. Je hoeft er alleen maar te zijn.

En wat daarnaast ook heel fijn is dat je deze tekst (eerder verschenen in een blog) uitprint en op een plek hangt om bv bij het tandenpoetsen te herhalen.

(Deze is ook in het werkboek als laatste pagina opgenomen.)

Affirmatie zelfliefde