Tool 6

Doorvoelen emoties / jezelf

Wij als mens zijn geneigd vervelende, pijnlijke emoties weg te duwen of uit de weg te gaan.

Terwijl juist daarin sleutel tot heling ligt!

Het kan zijn dat je wel eens gehoord hebt dat je ‘licht’ kunt brengen naar donkere plekken. De pijnplekken. En dat daarmee het donker kan worden opgeheven. Vanuit de gedachte dat donker opgeheven moet worden. Dat het er niet mag zijn.

Maar, jij als mens bent incompleet als niet alle emoties er mogen zijn. Iedereen is wel eens boos, kwaad, verdrietig. Dat geeft ook kracht aan de intentie om iets te willen aanpakken om te veranderen. Om voor jezelf op te komen!

Het wordt echter vervelend voor jou, als je emotie je overneemt en je niet meer het gevoel hebt dat jij er controle over kunt hebben.

Dat er geen einde komt aan emoties, vooral als ze je overnemen.

Een hele simpele tip is je agenda erbij te pakken en momenten in je dag of week in te plannen voor emoties. Bijvoorbeeld iedere dag een half uur mag je alle verdriet voelen, er laten zijn. Je weet dan dat er iedere dag ruimte voor is. Dat geeft je op andere momenten op de dag ruimte om het los te kunnen laten en je op andere zaken te concentreren.

Nu terug naar het doorvoelen van je emoties en jezelf. Als je geen aandacht schenkt aan alles wat jij bent, inclusief jouw emoties, dan zullen ze steeds harder gaan roepen!

Een gevoel wil gevoeld worden, niet persé geheeld. Juist dat het er mag zijn, dat an sich is al heel helend zelfs!

Sta jezelf toe dat je zware emoties mag hebben. Negatieve. Vervelende. Zonder ze direct te willen aanpassen.

Blijf erbij, wijs ze niet af.

 Als die emotie er mag zijn, wat kom je dan tegen?

Wat wil het je vertellen? Pas nu er ruimte voor mag zijn, kan dit doorklinken. Wat wil het je brengen?

Gaat het om het besef dat je iets eigenlijk niet wilt, niet wilt doen? Is het je innerlijke raadgever die staat te roepen?

Gaat het over jouw plek, wat jij moet doen en wat je eigenlijk wilt doen? Je werk, in je gezin, naast je partner? Iets in je familie?

Wat wil gezien worden?

Als emoties en jij er mogen zijn, dan hoeven ze niet meer zo te strijden voor aandacht. Dit kan heel veel rust geven.

Als je nog niet zo ver bent in dat proces, kunnen die zware, pittige emoties heel veel energie vreten. En daarmee kun jij veel en lang hoog in je adrealine komen. Om hier verlichting in te brengen kun je de ‘vierkante ademhalingsoefening van 6 seconden doen’. Deze staat hieronder bij verdiepend.

Verdiepend

Bekijk de video hoe je 6 x de 6 seconden ademhalingsvierkant kunt doen.