Tool 5

Jezelf en je lijf gewaar

Deze oefening nodigt je uit je zintuigen in te zetten. Puur ervaren. En dan observeren, gewaar worden hoe het voor jou is.

Struin buiten eens lekker rond. In het bos, bij zee. Op de markt.

En breng een aantal dingen mee naar huis waarbij je al je zintuigen kunt inzetten.

Bijvoorbeeld takjes, fruit van de markt, steentjes.

Neem dan 1 voorwerp. Ga om de beurt al je zintuigen inzetten om (hernieuwd) kennis te maken; puur ervaren. Zonder oordeel.

Hoe voelt dit op mijn huid? Bobbelig, puntig, zacht, enzovoort.

Hoe klinkt het als ik er op tik, mee op de tafel tik? Als ik er 2 van tegen elkaar tikken? Ga ontdekken.

Hoe is de textuur als ik het in mijn mond stop (houd je zelfdenkertje aan he… niet alles is hiervoor geschikt). En hoe smaakt het? Als het niet eetbaar is, kun je ervaren hoe de sfeer voor jou is als het om dit voorwerp gaat.

Wat ervaar je met je neus? Welke informatie krijg je met je neus? (En als het later een keer niet zo zeer om een voorwerp gaat, zit er ergens een luchtje aan, klopt er iets niet?)

Hoe ziet het er uit? Welke informatie krijg je met je ogen?

En pas dan ingaan op is het prettig, of juist niet. Zou ik hiervan meer in mijn huis willen? Nodigt het me uit om creatief iets mee te doen?

Ga op ontdekkingstocht.

Het op deze manier met je zintuigen bezig zijn, maakt al dat je je meer op jezelf richt. Je wordt je automatisch al meer van jezelf gewaar.

Verdiepend

Een volgende stap is je lijf ervaren. Yep, zonder oordeel J

Raak je huid aan, je haar, je nagels. Merk op dat het verschillende aanvoelt.

Hoe klinken delen van je lijf?

Als je via de spiegel naar jezelf kijkt, wat kun je dan aangeven over symmetrie, huidskleur, verhouding en positie (sta je voorover hellend, met je schouders rond, enz.)

Qua je zintuig mond, je kunt bv je huid proeven, maar ook hier; welke sfeer proef je als het om jouw lichaam gaat? (Gaat het je goed, kom je vrolijk over. Ben je mistroostig..)

En met je zintuig neus; behalve fysiek ruiken, kun je ook ervaren hoe je neus functioneert; ben je in staat om onderscheidend te ruiken, heb je vaak een loopneus, trek je voor dingen je neus op?

In contact met anderen; ben je je lijf gewaar of stap je heel snel uit je lijf/ uit je centrum? Reik je als het ware al snel uit naar de ander om te helpen. Om die mening te volgen. Om maar niet te voelen wat jij voelt?

Verdiepend

Dit is jouw beleving. Bijvoorbeeld jij vindt de bast van een takje ribbelig en bobbelig. Dat voelt voor jou prettig. Of juist onprettig.

Dit hoeft niet dezelfde beleving te zijn als iemand anders. Meer nog; zoals het voor jou is, klopt het.

Je hoeft hier zelfs niet het zelfde van te vinden als een ander. Het is jouw beleving en jouw mening.

Als je dit op zintuigniveau toepast, leer je jezelf beter kennen. En bij jezelf te blijven.

Daarna kun je uitbreiden; maak keuzes die voor jou fijn zijn. Ga bewust toevoegen van meer dat voor jou fijn is. Door hierbij heel ontspannen IN dat gaan staan wat voor jou fijn is, ben je minder snel uit je centrum te trekken als iemand anders aangeeft dat het voor hem/haar niet fijn is. Of jou zelfs van jouw mening af wil halen.

Een voorbeeld;

Je merkt dat je bepaalde structuren en smaken van eten fijn vindt. Prettig. Lekker.
Je bedenkt vervolgens een maaltijd dat hierbij aansluit. Je maakt het voor jezelf en geniet er van (hopelijk 😉 )

Een andere stap kun je maken in het uitbreien van dingen die jij fijn vindt, door uit te rijken. En hierbij bewust in jouw kern, in wat jij fijn vindt te blijven. Bijvoorbeeld als het gaat om je mening. Ik vind het zo. Prima als jij het anders vindt.
Of, mij lijkt het fijn naar een museum te gaan. Wil jij dat niet, dan ga ik alleen. Of met iemand die dezelfde interesse heeft. Of we gaan nu doen wat jij wilt een andere keer ga je met mij mee. Maar ik vind dat museum nog steeds leuk om naar toe te gaan.

Blijf bij jezelf. Besef je dat je iets niet fijn vindt, maar soms toch doet. Besef je steeds meer waar jij blij van wordt en ga dat bewust meer toevoegen in je leven.

Meer van waar jij blij en ontspannen wordt, helpt je zelfvertrouwen te verstevigen. Ook op de momenten als je nog niet weet wat jij ergens van vindt. En ook op de momenten als jij het niet eens bent met een ander.